Opdracht Conversiegericht schrijven voor CreaBea

Dit is de opdracht van een advertentie van CreaBea van de LOI cursus Webteksten schrijven. Hier kunt u een voorbeeld zien hoe ik omga met de opdracht en SEO . Bea heeft gevraagd om verschillende workshops te promoten. Ze vroeg naar de workshop Kerstkransen maken en Schilderen in de buitenlucht.
In Google Trends wordt aangegeven dat (goh) in de laatste maanden van het jaar het meest wordt gezocht naar het woord ‘kerstkrans’. Hoewel het woord het meest wordt gezocht in december, is er al een toename van het aantal keer zoeken in november. De stijging in het aantal zoekresultaten begint al in september. Een kleine uitzondering is Zeeland, daar wordt veel meer gezocht op dit woord. Het woord ‘kerstkransje’ is een snelle stijger. Tekst als ‘kerstkransje maken?’ zou daarom passen.
In de afgelopen vijf jaar werd er in mei t/m augustus ook veel gezocht op het woord ‘kerstkransje’ in de provincie Friesland. Mocht Bea uit Friesland komen, dan maakt ze in de lente en zomer ook kans!
Ik zou vanwege de seizoensgebondenheid van het zoekresultaat toch adviseren om het accent nu te leggen op schilderen: dat kan het hele jaar door en buiten schilderen kan juist beter als het weer zacht is. Ook qua timing in de zoekresultaten door het jaar heen.
Op de term: ‘Hollandse luchten’ wordt weinig gezocht. Omdat Bea het zo specifiek vermeldt, vind ik het passen het te melden. Doel: respect en zorgen dat de tekst authentiek is en op haar lijf is geschreven. Mensen gaan er niet of nauwelijks op zoeken, maar met deze term leren ze haar beter kennen.
De termen ‘creatief schilderen’ en ‘workshop schilderen’ worden vaker gebruikt om ook echt het type workshops aan te bieden vergelijkbaar aan CreaBea.
Het woord ‘creatief’ op zichzelf, scoret het hele jaar door. Ik wil dit woord gebruiken, omdat het betrekking op alle diensten van CreaBea en zelfs in haar bedrijfsnaam zit
Het woord ‘creatieve’ scoret ongeveer even hoog het hele jaar door.
‘CreaBea’ wordt als zoekterm het hele jaar ook soms gebuikt en scoret soms 100. Hier werd alleen op gezocht in Gelderland en Noord-Brabant. Ik kom uit Eindhoven en heb ook lang gewoond in Gelderland, misschien dat het begrip daarom zo ‘bekend’ op me overkwam. Mensen gebruiken dit begrip soms.
De woorden ‘horizon’ en ‘creatief’ scoren heel hoog: door het jaar heen vaak tussen de 80 en 100 in Nederland. Aangezien de buitenlucht altijd een horizon heeft, denk ik dat ik deze term ook kan gebruiken. Handig is dat het begrip zowel letterlijk als figuurlijk kan worden gebruikt. Een horizon in een landschap en een figuurlijk in ‘verbreed je horizon’. Een uitdrukking die ook aansluit op het creatief werken.
Het woord ‘schilderij’ scoret het hele jaar door nog hoger.
Op ‘buitenworkshop’ wordt nauwelijks gezocht.
Daarnaast wordt veel gezocht op het woord ‘gezellig’. Past qua sfeer prima bij creatieve workshops voor amateurs.
Het woord ‘nieuw’ is een prikkelwoord. Ik gebruik dit ivm conversie. Op het woord zelf wordt niet veel gezocht.
Op de amateurworkshops die ik vond worden mensen aangesproken in de we-vorm en je-vorm. Daarom koos ik voor deze manier van aanspreken.
De foto van het park heb ik zelf voor de opdracht gemaakt (in Nieuwegein, omdat ik daar woon) en is dus rechtenvrij. Ik zocht naar een rechtenvrije afbeelding van een schildersezel op google afbeeldingen. De achtergrond heb ik weggehaald met PowerPoint en toen plakte ik het op mijn foto van het park. Het logo maakte ik in publisher. Ik koos voor de ovalen vorm omdat het een algemene, vrouwelijke vorm is die niet teveel afleidt, de kleur paars omdat het staat voor creativiteit, grijs omdat de kleur staat voor betrouwbaarheid en wit ivm de leesbaarheid en omdat het terugkomt in de kleur van het schildersdoek en de achtergrond van de pagina. Het lettertype wat ik koos is Montserrat light: een vriendelijk, modern lettertype dat goed leesbaar is.
Het wettelijk privacy statement en de algemene voorwaarden heb ik ook onderstreept: dit zouden links moeten worden. De alinea die begint met ‘Bij Crea Bea in Almere’ bedoelde ik als lead.
Onder de streepjes zou ik het menu plaatsen. Ik heb één foto en een tekst, zodat alles op de telefoon past. Normaal zou de metatag description niet in beeld moeten komen. De alt tekst op de foto wordt: ‘workshop schilderen CreaBea’.